11.09.2011

Ulldrakt

Har lenge hatt tanke om å sy meg en ulldrakt. For to-tre år siden kjøpte jeg stoff. Både lin til skjorta og ullstoff til stakken. Så har det ligget der. I april i år starta jeg. Egentlig visste jeg ikke hvordan den skulle bli, men den tok form etterhvert. Jeg har jo sydd en del luhkka i det siste og sydde en til cape, med åpning fremme. I stedet for å brodere heklet jeg en bård og sydde på arm- og halslinning på skjorta. I og med at jeg tenkte en enkel drakt er det ikke broderier. Kun et band nede på stakken. Har heller kantet med kontrastfarge.

Sølv til drakten. Dette motivet har jeg tegnet i mange år. I flere varianter så jeg bestemte meg for det. Fikk gullsmed Dagmaria å lage de etter tegning. De ble utrulig vakre. Mansjettknapper og ørepynt litt mindre enn knappene i vesten. Hun dro ut motivet til brosje.

Ja. Jeg ble fornøyd til slutt. Så har jeg den fordelen at jeg kan forandre drakten hvis jeg skulle finne på det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar